Wymiana oleju w samochodzie jest czynnością obowiązkową. Olej silnikowy należy wymieniać co około dziesięć tysięcy kilometrów. Jeśli takiej ilości kilometrów nie pokonujemy w ciągu roku, wskazana jest wymiana oleju co dwanaście miesięcy. Regularna wymiana oleju jest istotna, bowiem jej brak może przyczynić się do bardzo szybkiego pogorszenia stanu silnika. Olej z czasem traci swoje właściwości smarne, co więcej, ulega zabrudzeniu. Pojawia się w nim w nim osad z silnika, niekiedy też mikroskopijne opiłki metalu. Taki olej nie powinien krążyć w silniku Może też się zdarzyć, że taki silnik – na skutek braku odpowiedniego smarowania – po prostu się zatrze.
Nie warto ryzykować zatarcia silnika
Zatarcie silnika w najlepszym przypadku będzie wiązać się z kosztowną jego naprawą. Niestety bardzo często okazuje się, że koszt naprawy silnika jest na tyle duży, że rozsądniej jest kupić inny używany.. Jego zakup jak i założenie oczywiście też będzie wiązać się z wydatkami, dlatego lepiej nie ryzykować i wymiany oleju wykonywać regularnie, pamiętając o tym, by nowy olej był dobrej jakości i o odpowiednich parametrach. W celu wymiany oleju można rzecz jasna zgłosić się do dowolnego mechanika samochodowego. Chcąc oszczędzić na kosztach wymiany, można tez zdecydować się na pracę samodzielną. Wbrew pozorom, wymiana oleju w silniku jest bardzo łatwa i wcale nie potrzeba do tego kanału.
Wymiana oleju w silniku bez możliwości skorzystania z kanału lub podnośnika
Mechanik samochodowy wymieniając olej, korzysta albo z kanału, albo z podnośnika, który unosi samochód na znaczną wysokość, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie swobodnego dostępu do korka spustowego, który znajduje się w dolnej części silnika, najczęściej w tylnej części miski olejowej. Czy możliwa jest wymiana oleju bez kanału? Oczywiście tak. Wymiana oleju bez kanału jest równie łatwa do wykonania jak wymiana oleju, z autem stojącym na kanale. Jak wymienić olej w samochodzie bez kanału?
Wymiana oleju bez kanału
Aby wymienić olej w samochodzie bez kanału, trzeba ustawić go na równej, twardej powierzchni i lewarkiem podnieść lewy lub prawy przód. Podniesiony samochód trzeba zabezpieczyć, by nie opadł – na przykład podkładając drewniane klocki lub bloczki betonowe. Lewarek należy wyjąć i przenieść się na druga stronę samochodu i także ją podnieść i zabezpieczyć. W ten sposób cały przód samochodu będzie wyżej i możliwa stanie się wymiana oleju bez kanału. Pod podniesionym i zabezpieczonym samochodem można się położyć, podłożyć pod miskę olejową jakieś naczynie i odkręcić korek spustowy. Stary olej spłynie do naczynia. Gdy tak się stanie, korek spustowy należy zakręcić, pamiętając o założeniu nowej uszczelki.
Wlewanie oleju
Przed wlaniem nowego oleju, samochód należy postawić z powrotem na kołach, otworzyć maskę, znaleźć wlew oleju i go odkręcić. Wskazane jest także odkręcenie filtra oleju i przykręcenie nowego. Przez otwór należy wlać odpowiednią ilość oleju do silnika. Dane na ten temat można znaleźć w instrukcji samochodu, a nawet w Internecie.
Po wlaniu właściwej ilości oleju, warto poczekać kilka minut, by spłynął on w całości do miski olejowej i za pomocą bagnetu, który znajduje się w silniku sprawdzić czy poziom oleju jest prawidłowy. Jeśli jest go za mało, trzeba uzupełnić, tak by na bagnecie widoczny był maksymalny poziom oleju. Jeśli tak jest, można zakręcić wlew oleju, zamknąć maskę i uruchomić silnik.